Czym jest wypalenie zawodowe?
Podstępne, niepozorne, ale fatalne w skutkach. Wypalenie zawodowe to nic innego jak reakcja organizmu na długotrwały stres. I nieważne, czy stres ten wywoływany jest przez natłok zbyt ambitnych zadań, czy przez monotonię pracy – objawy są podobne.
Aktywny, otwarty i kontaktowy człowiek, potrafi z dnia na dzień stać się drażliwy, narzekać na bóle głowy, brzucha, czy wysokie ciśnienie. Apatia i poczucie bezsensu dopełniają tego obrazu – praca staje się katorgą.
Do tego unikanie kontaktów z ludźmi, depresja, czy stany lękowe utrudniają codzienne funkcjonowanie. Bez pomocy taka osoba może wpaść w ciężką chorobę psychiczną, która bez leków i wsparcia psychologa może być tragiczna w skutkach. Mimo iż natężenie objawów to kwestia indywidualna, w żadnym przypadku nie należy lekceważyć problemu.
Długotrwały stres wpływa również na obniżenie odporności, co skutkuje częstymi nieobecnościami w pracy z powodu przeziębień i zaostrzeniem chorób przewlekłych.
Problem ten jest na tyle powszechny, że WHO w 2022 roku ma oficjalnie wpisać wypalenie zawodowe na listę chorób.
Należy pamiętać, że objawy mogą być zaostrzane, jak i wywoływane również przez czynniki zewnętrzne. Pojawienie się pandemii Covid19, czy wojna na Ukrainie, to tematy, które potęgują stres i poczucie niepewności.
Wypalenie zawodowe w księgowości
Każdy, kto miał styczność z branżą księgową, na pewno wie, że dotrzymywanie terminów i dokładność są kluczowe. Jednak to generuje spory stres, który potęgowany jest przez ciągłe zmiany – na przykład związane z Nowym Ładem. Księgowość to również praca z klientami. Ponaglanie, znoszenie humorów nie mniej zestresowanych przedsiębiorców, przypominanie nieterminowym klientom o dostarczaniu dokumentów czy opłatach, to chleb powszedni księgowych.
Wpływa to na wydłużenie czasu pracy i częste nadgodziny, co zabiera pracownikom czas na regenerację i odpoczynek. Osoby pracujące w księgowości często mają również duże poczucie obowiązku i ciężko im “oderwać” myśli od spraw zawodowych, powodując uczucie przytłoczenia.
Przykładowe objawy u pracownika, które powinny być alarmujące dla pracodawcy:
- częste problemy ze skupieniem i zwiększenie ilości popełnianych błędów
- pogorszenie się relacji ze współpracownikami
- częste zwolnienia lekarskie z powodu problemów zdrowotnych
- nerwowość i drażliwość lub przeciwnie – apatia i zrezygnowanie
- spóźnienia mogące wynikać z problemu z bezsennością
Co pracodawca może zrobić w takiej sytuacji?
Przede wszystkim szczerze porozmawiać z pracownikiem. Często taka osoba nie chce się przyznać do swojego stanu, z obawy przed zwolnieniem czy negatywną oceną. Według raportu Mindy, dotyczącego stanu psychicznego pracowników, aż 85% ankietowanych zadeklarowało, że boi się porozmawiać o swoich problemach z pracodawcą – warto mieć tego świadomość i odważnie inicjować rozmowy z pracownikami.
Może problem leży w organizacji pracy i należy zoptymalizować powtarzalne czynności? A może trzeba zmienić umowę z klientami, którzy na ostatnią chwilę zarzucają pracowników dokumentami i wywierają presję, aby mimo wszystko rozliczenia były na czas?
Rozmowa to podstawa, aby zrozumieć sytuację i odpowiednio zareagować.
Czynniki, które sprzyjają wypaleniu zawodowemu:
- monotonne, powtarzalne czynności
- problemy w relacjach ze współpracownikami
- brak możliwości awansu i rozwoju
- mobbing
- brak poczucia wpływu na organizację
- cięcia kosztów i redukcje etatów
- zbyt duży natłok zadań
- ciągła presja czasu
- zadania ponad kompetencje pracownika
- brak wsparcia przełożonych
A co zrobić, aby zminimalizować ryzyko takich sytuacji?
Punktem wyjścia może być słuchanie swoich pracowników. Regularne spotkania, na których omówicie Waszą organizację pracy i poszukacie optymalizacji. Czasem niewielkie zmiany mogą przynieść fantastyczne rezultaty.
Na pewno ważny jest również ruch, czy swobodny dostęp pracowników do prywatnej służby zdrowia. Karty typu MultiSport czy finansowanie prywatnej opieki medycznej, to w wielu branżach już standard. Jeśli firma nie może sobie na to pozwolić, można organizować cykliczne spotkania ze specjalistami, którzy przedstawią pracownikom metody dbania o work-life balance i walki ze stresem. Często zwyczajnie nie umiemy odpoczywać i po urlopie wracamy równie zmęczeni, jak przed nim.
Odpowiedzialność pracownika
W pracy spędzamy 1/3 naszego czasu, więc dbałość pracodawcy o zdrowie pracowników jest ważne. Jednak pracownicy również powinni troszczyć się o swój stan mentalny, co nie jest już takie popularne, mimo ogólnodostępnych rozwiązań.
Możemy uczyć pracowników technik mindfulness i dawać karty MultiSport, ale nie przyniesie to skutku, jeśli sami nie będą chcieli wprowadzać zmian do swojego życia. W komunikacji z pracownikami warto podkreślać, że firma podpowiada możliwości i stara się zapewnić odpowiednie środowisko do pracy, jednak to pracownik musi skorzystać z danych mu możliwości i w codziennym życiu wdrażać potrzebne zmiany.
Potrzebne optymalizacje
Branża księgowa prawdopodobnie nigdy nie będzie spokojną i przewidywalną branżą, zamiast liczyć na „dobre zmiany”, powinniśmy sami szukać odpowiednich rozwiązań optymalizacyjnych.
Jednym z nich jest platforma KonektoSmart, dzięki której możesz:
- zredukować czas poświęcany na monotonne, powtarzalne czynności jak np. comiesięczna wysyłka zestawień do klientów
- zmniejszyć ilość kontaktów z klientami np. poprzez automatyczne przypomnienia o dostarczeniu dokumentów czy opłatach
- ograniczyć pytania klientów o dane księgowe czy dokumenty, dzięki aplikacji mobilnej w której mają dostęp do swoich danych 24/7
- zminimalizować przypadki dokumentów dostarczanych na „ostatnią chwilę”, dzięki elektronicznemu obiegowi dokumentów
Wypróbuj za darmo i bez zobowiązań przez miesiąc i sprawdź, jak zmieni się praca w Twoim biurze księgowym.