Jeśli działasz na rynku księgowym, na pewno wiesz, że konkurencja jest coraz większa i nie łatwo wyróżnić się z tłumu. Tym wpisem rozpoczynamy cykl porad dla biur księgowych, poruszających tematy wizerunku i promocji.
Zacznijmy od początku – biuro i otoczenie
Jeśli swoje biuro prowadzisz już długi czas, to możliwe, że straciłeś odpowiedni dystans żeby spojrzeć na nie z boku. To absolutnie normalne, szybko przyzwyczajamy się do codzienności i gubimy istotne szczegóły. Jednak kluczowe będzie spojrzenie na nie “świeżym okiem”, a jeśli masz z tym problem, poproś o to kogoś znajomego, kto jeszcze nie był w Twoim biurze.
Zastanów się jak Twoi klienci odbierają biuro podczas swoich wizyt i odpowiedz sobie na kilka pytań:
Czy Twój szyld zewnętrzny jest widoczny i estetyczny?
Potencjalny klient powinien być w stanie przeczytać co jest napisane na szyldzie Twojego biura, nawet jadąc ulicą. Nie raz zdarza się, że wybieramy usługi na zasadzie bliskiej odległości od naszego domu czy firmy. Rozglądamy się przy okazji po okolicy czy wpadnie nam w oko baner interesującej nas firmy. Jeśli Twój szyld i witryna nie zmieniły się od kliku/kilkunastu lat, może czas na jakieś odświeżenie? Wszyscy oceniamy po wyglądzie, a oprawa Twojego biura może sugerować nowoczesność albo wręcz przeciwnie – zaniedbanie i nie zwracanie uwagi na szczegóły.
To źle wpływa na wizerunek biura księgowego. Potraktuj to jak strój, który ubierasz na spotkanie z klientem – jeśli będzie estetyczny
i profesjonalny, odbiór biura będzie pozytywny i wzbudzi zaufanie.
Wpływ na wybór Twojego biura przez klientów ma też to, czy mogą wygodnie zaparkować w jego pobliżu. Brak dedykowanego parkingu, czy dostępu do miejsc parkingowych na pewno zadziała na minus. Jeśli przy tym nie umożliwiasz klientom cyfrowego przesyłania dokumentów, będzie to dla nich spora niedogodność.
Czy masz czas i miejsce dla swoich klientów kiedy potrzebują porady?
Dobrze wiemy, że praca księgowego nie polega tylko na ‘wklepywaniu” dokumentów do systemu. Coraz częściej klienci widzą w swoim księgowym partnera biznesowego, który dzięki swoim cennym radom chroni interesy swojego klienta. Jeśli również chcesz być tak postrzegany, bądź dla klienta cennym źródłem rzetelnych informacji.
A co ma do tego wygląd biura?
Upewnij się, że Twoi klienci przychodząc na rozmowę mogą liczyć na dobrą atmosferę. Wygodne krzesło czy fotel w zacisznym miejscu na pewno w tym pomogą. W końcu finanse firmy są dla przedsiębiorcy dość delikatnym tematem, którego raczej wolałby nie omawiać na “forum”.
Kolejnym obowiązkowym punktem jest (wydawałoby się oczywistym) przejaw gościnności jakim jest zaproponowanie gościowi czegoś do picia. Szczególnie, że podczas dłuższej rozmowy każdemu może zaschnąć w gardle. Pamiętaj więc, aby zawsze mieć w biurze zestaw: woda, kawa, mleko/śmietanka do kawy, herbata i cukier. Na pewno mile widziane byłyby też słodkości, np. ciastka, które idealnie pasują do kawy i herbaty, choć jest to już Twoja dobra wola. Klienci na pewno docenią taki gest. Zwróć też uwagę na naczynia, które podajesz klientom – wyszczerbiony kubek, czy cukier w opakowaniu zamiast w cukierniczce, nie wyglądają zbyt estetycznie.
Czy materiały firmowe, z którymi stykają się klienci są spójnie zaprojektowane?
Jeśli klient podpisuje z Tobą umowę, prawdopodobnie przekażesz mu dokumenty, które zabiera ze sobą w teczce otrzymanej od Ciebie. Jeśli wspomniana teczka będzie posiadała logo i dane kontaktowe Twojej firmy, a dokumenty będą drukowane na papierze firmowym – wypadniesz bardzo profesjonalnie. Co jest istotne – projekt graficzny musi być nowoczesny i estetyczny, nawiązujący do kolorystyki Twojej firmy. Jeśli nie chcesz inwestować w rozbudowany projekt graficzny, lub nie wiesz, czy to co wybierzesz będzie dobrze wyglądało, zdecyduj się na jednokolorowy, minimalistyczny projekt z Twoim logo.
Zadowolony klient będzie polecał Twoje usługi rodzinie
i znajomym, zaopatrz go więc w wizytówkę i ulotki, które możesz włożyć do teczki z dokumentami przy podpisaniu umowy. Tu też panuje zasada mniej znaczy więcej – czytelne, estetyczne materiały będą najbardziej użyteczne.
Warto zadbać o wszystkie elementy z którymi styka się klient np. :
- szyld zewnętrzny,
- papier firmowy,
- teczki,
- wizytówki,
- ulotki,
- gadżety reklamowe (długopisy, kubki itp.),
- strona www.
Spójność w tej kwestii już na pierwszy rzut oka kojarzyć się będzie z profesjonalizmem
i dbałością o szczegóły.
Czy Twoja strona www jest spójna z resztą wizerunku?
Jeśli na szyldzie masz inne logo i kolory niż na stronie www czy na materiałach firmowych, może być to dezorientujące dla kogoś szukającego Twoich usług. Wyobraź sobie, że potencjalny klient zauważył szyld Twojego biura księgowego jadąc rano do pracy. Zapamiętał nazwę i logo, postanowił więc wpisać ją w wyszukiwarkę – jednak wygląd strony www znacznie odbiega od tego co zobaczył wcześniej. Użytkownik może nie być pewien, czy dobrze trafił. Postaraj się aby logo i dane na stronie były zawsze aktualne i spójne.
Bardziej szczegółowo temat strony www i promocji w sieci zostanie opisany w kolejnej części cyklu. A jeśli potrzebujesz porady lub wsparcia w budowaniu wizerunku swojego biura księgowego, napisz do nas na kontakt@konektosmart.pl.