Kategorie
Prowadzenie biura księgowego

Wizerunek i promocja biura księgowego cz 2. Social media – tworzenie grafik


Kontynuujemy temat związany z wizerunkiem biura księgowego –  poprzedni artykuł znajdziesz pod adresem: https://blog.konektosmart.pl/wizerunek-i-promocja-biura-ksiegowego-cz-1

Wizerunek w mediach społecznościowych

To, czy warto prowadzić fanpage biura księgowego lub konto w innych mediach społecznościowych – to osobny temat, ale jeśli już je posiadasz, zadbaj o spójność publikowanych treści. Na facebooku jest pełno stron, które prowadzone są “byle jak”, bez dbałości o estetykę i jakość treści. Wiele z nich jest też efektem krótkotrwałego zapału i braku konsekwencji w prowadzeniu profilu – na początku sporo treści i regularne posty, a potem zniechęcenie i porzucenie kanału. Potencjalni klienci odwiedzając taką stronę i widząc, że ostatni wpis został dodany np. rok temu, mogą odnieść wrażenie, że firma ma słaby kontakt z odbiorcami i gorzej prosperuje skoro nie tworzy nowych treści. Czasem wtedy lepiej zamknąć taki profil, niż utrzymywać złe wrażenie.

Nawet jeśli regularnie publikujesz wartościowe treści, mogą być one pomijane przez odbiorców ze względu na brak estetyki czy czytelności. 

W tej sytuacji masz co najmniej dwa wyjścia:

Zatrudnienie na zlecenie zewnętrznego grafika 

Wymaga to jednak oprócz nakładów finansowych, przekazania mu ścisłych wytycznych. Musisz ustalić jak często i jakie konkretnie projekty ma tworzyć grafik. 

Jak nazwa wskazuje grafik zajmuje się tworzeniem grafiki, a nie wymyślaniem postów i tematów. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie będzie się on znał na Twojej branży, więc tym bardziej może nie chcieć zagłębiać się w tematykę.

Jeśli decydujesz się na zdalną współpracę z grafikiem, komunikacja może być mocno utrudniona, szczególnie jeśli chodzi o poprawki, które zwykle wydłużają cały proces i łatwo o nieporozumienie. 

Samodzielne tworzenie grafik 

Nie musisz być grafikiem, aby Twój profil wyglądał profesjonalnie. 

Pomogą Ci w tym programy do tworzenia grafiki, które są proste w obsłudze
i szybkie do opanowania nawet dla laika.Wymaga to jednak pewnego wyczucia.  Jeśli więc zwykle nie potrafisz określić, czy dane kolory do siebie pasują, albo nie przemawia do Ciebie współczesny design – może lepiej poproś kogoś o pomoc, a przynajmniej o ocenę Twoich projektów przed publikacją.

Osobiście do tworzenia grafik szczególnie polecam canva.com. Jest to dość popularne narzędzie, a jego główne zalety to:

  • darmowe, atrakcyjne wizualnie szablony do dowolnego modyfikowania
  • baza zdjęć do wykorzystania
  • możliwość wyboru formatu grafiki dedykowanego różnym platformom społecznościowym: facebook, linkedIn, Instagram i inne. 
  • możliwość stworzenia grafik wysokiej jakości do druku np. plakatów czy wizytówek
  • dostępne w sieci duże zasoby pomocy.

Wady:

  • część szablonów i elementów jest płatna (choć uważam, że darmowe powinny Ci
    w zupełności wystarczyć) 
  • obsługa programu jest w języku angielskim, – na szczęście canva jest na tyle intuicyjna, że nawet bez znajomości języka można szybko zorientować się jak ją obsługiwać

panel główny serwisu Canva

Panel główny serwisu canva.com

Spójność i jeszcze raz spójność

Punkt niezwykle istotny, a jednak nagminnie pomijany.

Powiedzmy, że zaczynasz publikować posty na fanpage’u swojego biura.
Korzystasz ze wspomnianej canvy, tworzysz grafikę i puszczasz post w świat.
Przy kolejnym poście stwierdzasz, że jednak nie podoba Ci się poprzedni szablon
i wybierzesz inny, w zupełnie odmiennym stylu i kolorystyce. A dodatkowo grafikę w tle masz zupełnie niezwiązaną z grafiką profilową. Można uznać całość za całkiem niezły misz-masz

A teraz wyobraź sobie, że idziesz do sklepu kupić czekoladę milka. Jakiego koloru opakowania będziesz szukać? Zapewne fioletowego. A jeśli ten kolor będzie się co jakiś czas zmieniał? Na pewno mocno utrudni Ci to znalezienie ulubionej czekolady na półce wśród innych marek.

Twoi odbiorcy czują się podobnie scrollując facebooka i “luźno” przeglądając treści. 

Jeśli nie będziesz konsekwentnie używać charakterystycznego dla siebie koloru czy stylu grafiki, odbiorca może nawet nie zorientować się, że właśnie minął Twój post.

Nie chodzi o to, że masz nie eksperymentować i niczego nie zmieniać, ale rób to w ramach z góry przyjętej konwencji. Nie zmieniaj drastycznie wszystkiego żeby nie dezorientować odbiorców.

Jeśli prowadzisz profil swojego biura księgowego w różnych mediach społecznościowych, zadbaj, aby na wszystkich tych portalach Twoje grafiki były spójne. Weź też pod uwagę swoją stronę www – ją spójność również powinna obejmować. Może być ona także dobrym punktem wyjścia do ustalenia głównych kolorów i stylu całego wizerunku.
W utrzymaniu spójności grafik we wszystkich kanałach pomoże Ci wspomniana Canva, gdyż większość szablonów ma swoje odpowiedniki w różnych wariantach dedykowanych mediom społecznościowym. 

pierwszy przykład grafiki stworzonej w Canva
drugi przykład grafiki stworzonej w Canva


Obie grafiki zostały stworzone w programie Canva, ale różnią się stylem – postaraj się zdecydować na jeden szablon, a odbiorcy nie pomylą Twoich postów.

Zdjęcia

Coś, co może zepsuć nawet najlepszy szablon, to kiepskie i źle dopasowane zdjęcia.
Musisz zadbać o ich wysoką jakość i zwracać uwagę na czytelność grafiki – jeśli na zdjęcie na którym jest wiele elementów nałożysz tekst, może on stać się nieczytelny.

Szukaj nowoczesnych, nie przeładowanych fotografii, które będą spójne z użytymi kolorami i stylem całości. 

przykład źle dopasowanego zdjęcia

Przykład źle dobranego zdjęcia – zbyt wiele się na nim dzieje i napisy są mało czytelne.

Istnieje wiele serwisów sprzedających zdjęcia, jeśli jednak nie chcesz inwestować
w fotografie, możesz używać darmowych zdjęć.

Uwaga! Zdjęcia znalezione w wyszukiwarce grafiki Google, często mogą być obwarowane prawami autorskimi, które nie zezwalają na ich komercyjne użycie.
Jeśli chcesz mieć pewność, że Google pokaże Ci zdjęcia, których możesz użyć, wejdź w ustawienia zaawansowane i wybierz opcję do wykorzystania z modyfikacją lub bez w zależności, czy chcesz zmieniać coś w zdjęciu.

ustawienia zaawansowane wyszukiwarki google

Banki darmowych zdjęć

Jeśli zdecydujesz się na używanie Canvy, znajdziesz tam bazę darmowych zdjęć dobrej jakości, których możesz użyć. Pamiętaj jednak, że baza ta dostępna jest dla wszystkich użytkowników, przez co trudno o oryginalność. 

Polecę Ci kilka serwisów w których możesz znaleźć ciekawe i darmowe zdjęcia.


1. Pixabay https://pixabay.com/pl/

Wszystkie dostępne tam zdjęcia są darmowe i wysokiej jakości. Z serwisu możesz  korzystać bez rejestracji. Baza ciągle jest powiększana, jednak to popularny serwis i na pewno wpadnie Ci w końcu gdzieś w oko taka sama grafika jaką wybrałeś do swoich materiałów. Wyszukiwać można w języku polskim.


2. Foter https://foter.com/

Ta strona agreguje zdjęcia z różnych portali, więc znajdziemy tam też część fotografii z pixabay. Wyszukiwać jednak trzeba w języku angielskim.

3. Startup stock photos https://startupstockphotos.com/

Zdjęcia typowo związane z pracą w biurze, chociaż baza nie jest odświeżana i brakuje wyszukiwarki, Warto poświęcić tej stronie chwilę ze względu na konkretną tematykę.

To tylko trzy propozycje, ale w sieci można znaleźć ich dużo więcej. Zawsze pamiętaj aby używane zdjęcia pochodziły z legalnego źródła i były dobrej jakości, aby nie narazić się na problemy i nie psuć sobie reputacji w sieci.

A jeśli potrzebujesz pomocy czy porady w kwestii wizerunku biura, możesz skontaktować się z nami pisząc na adres: kontakt@konektosmart.pl.