Kategorie
Praca zdalna w biurze księgowym Prowadzenie biura księgowego

Usługi księgowe w czasie pandemii

Pandemia i związane z tym spowolnienie gospodarcze, mają znaczny wpływ na wszystkie obszary naszego życia. Bardzo mocno wpłynęły też na usługi księgowe. Analiza działalności biur rachunkowych jednoznacznie wskazuje, że szczególnie teraz są one zależne od kondycji finansowej klientów. Ponadto w ocenie wielu przedsiębiorców, dość skomplikowane rozliczenia wynikające ze zmian prawnych będących skutkiem pandemii nakładają na biura dodatkowe obowiązki.

Rynek usług księgowych w Polsce

Analiza trendów na rynku usług księgowych wskazuje, że liczba firm zlecających obsługę księgową wyspecjalizowanym biurom będzie systematycznie wzrastać. Za ten stan prawdopodobnie odpowiadają częste zmiany przepisów i coraz bardziej skomplikowane rozliczenia. Aż 84% firm obawia się zmian w przepisach dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy zlecają prowadzenie księgowe swoich firm, aby zagwarantować sobie działalność zgodnie z przepisami i ze względów bezpieczeństwa. Oczekują też wsparcia i fachowej wiedzy specjalistów, bo często nie wiedzą, jak interpretować rozwiązania zawarte w tarczy antykryzysowej. 

Rynek usług księgowych w naszym kraju jest bardzo zróżnicowany. Obok Centrów Usług Wspólnych i outsourcingu, obsługę księgową zapewniają też biura rachunkowe. Skupiają one mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, zajmując się prowadzeniem ksiąg rachunkowych, rozliczeniami podatkowymi i kadrowo-płacowymi. Każde z tych biur świadczy usługi księgowe średnio dla około 50 firm. Ale to jedynie ujęcie statystyczne, bo są wśród nich biura obsługujące setki klientów i zatrudniające wiele osób.

Struktura zatrudnienia w biurach rachunkowych jest mocno sfeminizowana, bo według wspomnianych badań 73% zatrudnionych w księgowości to kobiety. Dane opracowane przez firmę Sedlak&Sedlak wskazują na jeszcze wyższe sfeminizowanie, podając, że 88% księgowych stanowią kobiety.

Jaki obraz usług księgowych wyłania się w dobie COVID-19?

Okres pandemii od początku jest czasem bardzo wytężonej pracy księgowych. Ich wsparcie dla przedsiębiorców i świadczone usługi księgowe w tym okresie trudno przecenić. Wraz z trudnościami organizacyjnymi zwiększył się bowiem zakres nowych działań księgowych, spowodowanych wdrażaniem kolejnych etapów tarczy antykryzysowej. 

Dla właścicieli firm zapisy związane z tarczą są często mało czytelne i niezrozumiałe. Tak deklaruje w badaniach LEXOMETR ponad połowa przedsiębiorców (54%). W tym zakresie księgowi są ich ogromną podporą, bo tylko 14% osób zatrudnionych w tej branży uznało zapisy tarczy antykryzysowej za trudne do zrozumienia.

Wpływ pandemii na rynek usług księgowych

Kryzys z powodu koronawirusa nie oszczędził też branży księgowo-podatkowej. Ponad połowa biur rachunkowych (51%) jest jak zawieszona w próżni i czeka, co będzie dalej. Nie znaczy to wcale, że biura te nie podejmują działań, ale ich ukierunkowanie jest dynamiczne i  zależy od bieżącej sytuacji. To właśnie biura rachunkowe są w tym czasie wsparciem dla innych przedsiębiorców. Dzięki operatywności księgowych mogą oni skorzystać z działań pomocowych określonych w tarczy.

Szczególna pozycja księgowych i ich rola w czasie pandemii pokazały, że są oni ważnym partnerem biznesowym przedsiębiorców. Podkreślają to również dane raportu GrantThornton, według którego w porównaniu z rokiem ubiegłym, w maju br. liczba ofert pracy dla księgowych wzrosła o 21%. Jest to tym bardziej znaczące, gdy przeanalizujemy inne zawody, które w tym czasie zanotowały brak zapotrzebowania na zatrudnienie, a w wielu branżach nawet spadek zatrudnienia. 

Pandemia piętrzy przed biurami również trudności, szczególnie te wynikające z płynności finansowej i odpływu klientów. Zawieszenie gospodarki spowodowało, że 61% biur rachunkowych utraciło swoich klientów, dlatego wiele z nich, bo aż 42%, poszukuje nowych. 40% biur rachunkowych, aby utrzymać płynność finansową, stara się też obniżyć koszty. 

27% biur rachunkowych przygotowuje nową strategię działania, która obejmuje wykorzystanie narzędzi do komunikacji zdalnej. Staje się to coraz bardziej wskazane po zapowiedziach przedłużenia się kryzysu nawet do dwóch lat.

Jak zmieniła się praca księgowych w czasie pandemii?

W czasie pandemii aż 62% biur rachunkowych zdecydowało się na zmianę organizacji pracy, ale tylko 22% podjęło pracę całkowicie zdalnie. 42% biur nadal świadczy usługi księgowe w sposób tradycyjny, czyli stacjonarnie. Tyle samo, bo również 42% biur, zdecydowało się na rozwiązanie pośrednie i pracuje hybrydowo, świadcząc usługi w biurze i wspomagając się pracą zdalną.

Praca w formie stacjonarnej nakłada na biuro sporo obostrzeń, a obsługa klientów prowadzona jest ze znacznymi ograniczeniami. Wśród wielu dodatkowych działań organizacyjnych wskazywana jest „praca w ściśle określonym gronie, zakaz gości, przyjazdu osób innych niezatrudnionych”. Ci, którzy zdecydowali się na pracę zdalną, wskazują na takie rozwiązania organizacyjne – „zwiększamy dostępność dla klienta poprzez social media, komunikatory, udostępniamy e-skrzynkę dedykowaną klientowi”.

Biura księgowe czekają zmiany i nowe wyzwania. To efekt tego, co dzieje się wokół w związku z Covid-19. Ostatnie 6 miesięcy zmian i dostosowania organizacji pracy do nowej, trudnej rzeczywistości pokazały, że wiele działań można uprościć, gdy wspierać je będą odpowiednio przygotowane narzędzia. Nowe technologie mogą znacznie ułatwić pracę księgowych, usprawnić jej organizację i obsługę klientów biura.

KonektoSmart – skuteczne rozwiązanie w pracy zdalnej

Praca zdalna w biurach rachunkowych jest w tym okresie bardzo wskazana i ze względów bezpieczeństwa pracowników, i z szacunku dla zdrowia i czasu klientów. Jak przygotować i prowadzić pracę zdalną biura pisaliśmy w artykule Praca zdalna w biurze rachunkowym podczas epidemii koronawirusa, który ukazał się na naszym blogu w połowie marca. Od tego czasu niewiele się zmieniło, dlatego zawarte w nim rady są nadal bardzo aktualne. 

Obojętnie, czy w organizacji swojej działalności biuro zastosuje pełną pracę zdalną, czy rozwiązania hybrydowe, należy wspierać tę pracę odpowiednimi narzędziami. 

Platforma KonektoSmart jest właśnie takim narzędziem, które doskonale sprawdzi się w pracy zdalnej biura rachunkowego i w zdalnej obsłudze klienta. Platformę warto też włączyć do wyselekcjonowanych czynności wykonywanych zdalnie.

Z KonektoSmart biuro zorganizuje pełną, skuteczną i przede wszystkim bezpieczną komunikację z klientami. Platforma zapewnia też sprawny, elektroniczny obieg dokumentów.

Więcej o funkcjach KonektoSmart piszemy w artykule Jak usprawnić pracę w biurze rachunkowym z KonektoSmart?

Jak można korzystać z KonektoSmart?

Biuro rachunkowe może przetestować system KonektoSmart za darmo i bez żadnych zobowiązań przez okres dwóch miesięcy. W tym celu należy zarejestrować się na stronie https://konektosmart.pl. Po tym okresie można przejść do pełnej wersji systemu, w której opłata wynosi jedynie 5 zł miesięcznie za każdą aktywną firmę.

Wypróbuj KonektoSmart, a zobaczysz, że jest to doskonałe narzędzie do zorganizowania pracy zdalnej biura rachunkowego i zdalnej obsługi klienta! 

Skontaktuj się z nami – chętnie odpowiemy na Twoje pytania

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *